Стандард 7: Квалитет наставника и сарадника Квалитет наставника и сарадника обезбеђује се пажљивим планирањем и избором на основу јавног поступка, стварањем услова за перманентнo усавршавање и развој наставника и сарадника и провером квалитета њиховог рада у настави. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
а) Опис стања, анализа и процена стандарда 7
Наставни кадар који чествује у реализацији студијског програма ДАС Хемија је изузетно квалитетан, што се може видети на основу научне продуктивности, високих оцена студената и др. Квалитетан кадар обезбеђује се на основу низа високих критеријума који вреднују квалитет наставе, успешност извођења наставе и стручност у области научно-истраживачког рада. Наставна активност се прати и преиспитује на годишњем нивоу у оквиру саме институције. Број ангажованих наставника и сарадника одговара потребама студијског програма и довољан је да покрије укупан број часова наставе (предавања, консултације) на студијском програму. Запослени са 100% радног времена на Факултету обезбеђују реализацију 100% часова наставе. Просечно оптерећење наставника на студијском програму је 1.02. За реализацију студијског програма потребно је 3.75 наставника, а на програму је ангажовано 26. Ниједан наставник не држи више од 3 часова активне наставе. Научне и стручне квалификације наставног особља одговарају образовно-научном пољу и нивоу њихових задужења. Школске 2018/19 на свим годинама ДАС Хемија било је 44 студената, тако да на једног наставника долази 1.69 студената. Научне и стручне квалификације наставног особља одговарају образовно-научном пољу и нивоу њихових задужења. Подаци о наставницима (CV, избори у звања, референце) доступни су јавности. Квалитет наставника и сарадника обезбеђује се на основу поступака и услова за избор наставника и сарадника који су утврђени на основу дугогодишњег искуства и праксе, а у складу са Законом о високом образовању, Статутом Универзитета у Крагујевцу, Правилником о начину и поступку заснивања радног односа и стицању звања наставника Универзитета у Крагујевцу и Правилником о условима за избору наставника ПМФ-а у Крагујевцу. Наведени документи су јавни и доступни оцени стручне и шире јавности. Поступци и услови за избор наставника и сарадника подложни су периодичној измени и усклађивању. Приликом избора наставника и сарадника одговарајућа звања оцењује се научна, истраживачка и педагошка активност тако што се састављају извештаји по напред утврђеној форми у оквиру којих се морају појединачно навести достигнућа наставника и сарадника у свим релевантним областима. Наведени извештаји се стављају на увид јавности. Током избора наставник у звање доцент посебно се вреднују наставничке (педагошке) вештине кроз приступна предавања која се изводе пред комисијом и оцењују се према Правилнику о приступним предавањима. Квалитет наставника који нису подложни поновном избору (редовни професор) такође је подложан интерној провери на сваких пет година кроз писање извештаја - Приказ доприноса редовног професора. Приликом избора у звања и унапређења наставника и сарадника посебно се вреднује научна компетиција кандидата која је дефинисана напред наведеним правилницима. Поред научних радова у часописима са СЦИ или ССЦИ листе, на фактор научне компетентности утиче и публиковање монографија и поглавља у монографијама, руковођење и учешће на националним и међународним научним пројектима, као и менторство докторских дисертација. Вреднује се и друштвени допринос кроз: руковођење на Факултету и Универзитету; учешће у раду органа и
тела Факултета и Универзитета; допринос активностима које побољшавају углед и статус Факултета и Универзитета; учешће у комисијама за избор у звање наставника и сарадника и др. Приликом избора сваки кандидат мора имати заступљене елементе из наставног и научног дела, али и из привредног и друштвеног живота. Систематски се прати, оцењује и подстиче научна, истраживачка и педагошка активност учесника на реализацији студијског програма, чиме се постиже задовољавајући ниво квалитета наставника и сарадника и повећава ниво њихових педагошких компетентности. На сајту Факултета постоји књига наставника и сарадника ангажованих на студијском програму. Факултет спроводи дугорочну политику квалитетне селекције младих кадрова. Најбољи дипломирани студенти подстичу се на упис докторских студија, а већина тих студената ангажује се кроз научно-истраживачке пројекте и бира у одговарајућа истраживачка звања. Докторанди који покажу најбоље резултате на пољу наставе и научно-итраживачког рада се бирају у наставнике и сараднике. Континуирано се ради на усавршавању младих докторанада подстицањем студијских боравака, пре свега на реномираним иностраним установама. Факултет подстиче наставнике и сараднике на перманентну едукацију и усавршавање кроз студијске боравке, специјализације, учешће на научним и стручним скуповима тако што дозвољава плаћена одсуства наставника и сарадника ради усавршавања. Подржава се комуникација између академског особља и релевантних професионалних удружења.
Редовно се врше праћење и евалуација квалитета, компетентности и педагошких способности наставника и сарадника на студијском програму , пре свега, кроз редовне писане упитнике које попуњавају студенти анонимно. Квалитет педагошког рада наставника и сарадника Факултета ангажованих на студијском програму је на високом нивоу, што потврђују резултати анкетирања студената из више година уназад. Сви наставници и сарадници имају просечну оцену изад 4, а већина и изнад 4.5 у свим анкетама у последњих 5 година. Правилник о начину и поступку заснивања радног односа и стицању звања наставника Универзитета строго дефинише да у анкетама студената кандидат не сме бити оцењен оценом мањом од 3.
Природно-математички факултет Универзитета у Крагујевцу остварио је све циљеве и испунио све захтеве постављене стандардом 7:
б) Анализа слабости и повољних елемената (SWOT анализа)
квантификација процене:
ц) Предлог мера и активности за унапређење квалитета стандарда 7 Ø Подстицање укључивања наставника и сарадника у пројекте финансиране од стране привредних субјекатa. Ø Организовање више семинара, по типу „едукација едукатора”, којима би се развијале компетенције наставника и сарадника за педагошки рад. Ø Подстицање наставника и сарадника Факултета на конкурисање за пројекте Европске уније (ТЕМПУС, ЕРАЗМУС...) Ø Подстицати квалитет научних радова а не квантитет и у складу са тим изменити постојеће критеријуме за напредовање. Ø Унети јасније квалитативне критеријуме у правилнике за избор у наставничка и сарадничка звања. Ø Инсистирати у знатно већој мери на педагошким компетенцијама приликом избора у наставничка звања. Ø Усвајање кадровске политике, донети јасно утврђена правила пријема нових наставника и сарадника у будућности сходно потребама. Ø Подстицати ненаставно особље на стручно усавршавање и додатну едукацију Ø Ангажовање на проналажењу додатних извора финансирања. Ø Организовати едукацију за методологију извођења наставе.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Показатељи и прилози за стандард 7: · Табела 7.1. Преглед броја наставника по звањима и статус наставника на Природно-математичком факултету Универзитета у Крагујевцу (радни однос са пуним и непуним радним временом, ангажовање по уговору) · Табела 7.2. Преглед броја сарадника и статус на Природно-математичком факултету Универзитета у Крагујевцу (радни однос са пуним и непуним радним временом, ангажовање по уговору) · Прилог
7.1. Правилник
о начину и
поступку
заснивања
радног
односа и
стицању Правилник
о условима
за избор
наставника
Природно-математичког
Додатни прилози уз стандард 7 Статут Универзитета у Крагујевцу, Правилник-приступно предавање Приказ доприноса редовног професора |